Van harte welkom in onze webwinkel UniekKado!
Zoekt u een leuk cadeau of een originele decoratie voor huis en tuin, dan zult u bij UniekKado zeker slagen. Niet alleen de producten zijn bijzonder, onze winkel zelf is in meerdere opzichten verrassend.
UniekKado heeft een eigen atelier waar cliënten steeds weer nieuwe cadeaus en decoraties maken. Ook wordt hier op creatieve wijze een product bewerkt zodat u altijd iets unieks kunt kopen.
Samen met onze cliënten hebben we deze webwinkel ontwikkeld en de webwinkel wordt dan ook grotendeels beheerd door cliënten.
Op 26 februari 2015 is onze webwinkel officieel geopend. Wij zijn erg trots op het resultaat. Kijk, en wij hopen dat u geniet van wat u ziet!
Uiteraard bent u ook van harte welkom in onze winkel.
U kunt dan ruiken, voelen en proeven van de sfeer en onze producten. Wij staan graag voor u klaar!
Het ontstaan
Onze cliënten willen heel graag meer meer met computers werken. Een computer is ook niet meer weg te denken in deze tijd!
Om aan deze wens tegemoet te komen zijn wij o.a. gestart met het ontwikkelen van een webwinkel voor UniekKado.
Samen met cliënten van de Repro (kopieerwinkel van Zozijn) en cliënten van UniekKado hebben we besproken wat er nodig is om een webwinkel te ontwikkelen met als grootste wens dat de webwinkel voor 50 tot 70% door cliënten beheerd en onderhouden kan worden.
We realiseerden ons al snel dat het belangrijk is om een "cliëntenportaal" toe te voegen.
In dit cliëntenportaal kunnen namelijk de producten worden toegevoegd en ook de profielen van de cliënten kunnen hierin worden aangepast.
Het cliëntenportaal is eenvoudig beheerbaar, waardoor er veel cliënten het beheer voor de webwinkel van UniekKado kunnen uitvoeren. Hier zult u als klant niets van zien maar het is dus wel van groot belang voor het beheer van de webwinkel.
Voor het beheer van de webwinkel hebben onze cliënten en medewerkers een training gevolgd bij de Zozijn School.
Zij staan nu voor u klaar en willen u graag van dienst zijn!
Ons verhaal
Een webwinkel! Dat was iets nieuws voor ons allemaal, voor de cliënten en medewerkers maar ook voor onze organisatie Zozijn.
Het hele ontwikkeltraject voor de webwinkel hebben we dan ook doorlopen met vallen en opstaan. Want ja, de ideeën voor een webwinkel zijn mooi maar hoe doe je dat?
Voor de cliënten en medewerkers was het wennen: wat mag ik verwachten, kan ik het eigenlijk wel...
Puzzel, puzzel, puzzel…
Het beste is dan: gewoon te beginnen!
Samen met de cliënten hebben we een programma van eisen opgesteld. En met ondersteuning van onze deskundige van ICT hebben we de eisen verfijnd en er prioriteiten aan gegeven.
Ook hebben we veel gekeken naar hoe andere webwinkels eruit zien. We hebben hier foto's van gemaakt en van hieruit een webwinkel samengesteld zoals wij dachten dat dit goed was.
Al met al is dit een heel proces geweest; verwachtingen die niet uitkwamen tot de mooiste verrassing.
Een van de mooie verassingen is het cliëntenportaal. Om namelijk een webwinkel te vullen heb je (achter de schermen) een programma dat heet Content of Umbraco. Dit programma is best ingewikkeld en met onze ambitie dat de cliënten de webwinkel voor 50 tot 70% zelf kunnen beheren was dit voor de meeste cliënten, en ook ondersteuners, te veel van het goede.
Daarom is het cliëntenportaal opgezet, het is eenvoudig en dus gebruiksvriendelijk. In dit cliëntenportaal kunnen de producten worden toegevoegd en ook de profielen van de cliënten worden aangepast. Door dit cliëntenportaal is de webwinkel eenvoudig en gemakkelijk beheerbaar waardoor er veel cliënten het beheer voor de webwinkel van UniekKado kunnen uitvoeren.
Samen met de cliënten hebben we een periode lang alle nieuwe ontwikkelingen voor de webwinkel getest. En zoals al gezegd, het hele proces hebben we met vallen en opstaan doorlopen. Zo in een keer hadden wij een bug, en nog een, en nog een…..en.....
Een BUG! Wat is dat nou weer? Dat is gewoon iets wat niet goed werkt waardoor je niet verder kunt… Heel simpel, als je dit weet. Maar als je dit niet weet én je weet ook niet hoe dit komt dan is dit best lastig. Soms duurde het, voor ons gevoel, erg lang voordat zo'n bug weer was opgelost.
In die periode werd er veel van ons geduld gevraagd, de cliënten waren enthousiast en wilden graag doorgaan maar omdat dit niet altijd kon daalde soms de motivatie. Wij hebben dit als een vervelende periode ervaren.Maar door hierover veel te praten en toch de schouders er weer onder te zetten zijn we er uiteindelijk goed uit gekomen.
Nu, na 1,5 jaar, is de tijd van vallen en opstaan is voorbij. We hebben een prachtige webwinkel samen met onze cliënten ontwikkeld en zijn hier enorm trots op.
We zien nog steeds ontwikkelmogelijkheden en we zullen de webwinkel dan ook zeker in de toekomst verder ontwikkelen.
Ons doel blijft: voor en door cliënten!.